• Älykkyys
  • Kestävän kaupunkikehityksen kokeilut

Kestävät asemanseudut: Ilmastoviisas alue -työkalu

Ilmastoviisas alue -kortit juna-asemamaiseman päällä. Kuva: Jenni-Justiina Niemi, HSY

Kokeilussa tuotettiin kaupunkisuunnittelun avuksi työkalu, jolla voidaan suunnitella ilmastoviisaita asemanseutuja. Työkalu perustuu EU-rahoitteisessa SMART-MR -hankkeessa kehitettyyn Low Carbon District- konseptiin. Konsepti koostuu neljästä osa-alueesta: maankäyttö, asuminen, liikkuminen sekä palvelut ja elinkeinot.

• Hanke loi helppokäyttöisen, mutta kestävyysteemoja kokonaisvaltaisesti tarkastelevan työkalun  kaupunkisuunnittelijoille ja aluekehittämisen toimijoille.
  • Valmista työkalua osoitteessa www.ilmastoviisasalue.fi voi hyödyntää aluesuunnittelussa.
  • Kokeilu tuotti tietoa siitä, miten aluesuunnittelun toimenpide-ehdotuksia voidaan visualisoida ja koota palvelupaketiksi.

• Työkalun avulla vähähiilisestä ja kiertotalouden mukaisesta yhdyskuntasuunnittelusta tulee entistä sujuvampaa.
  • Työpajakortit helpottavat vuorovaikutteista kestävien alueiden suunnittelua ja tavoitteiden määrittelyä.

• Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY
  • Ympäristöministeriö