• Älykkyys
  • Terveellisyys
  • Osallistavan ja vuorovaikutteisen kestävyystyön kokeilut

Kamalan hienoa! - Kestävät teot näkyväksi ympäristötaiteen keinoin

Lappeenrannan kaupunkisuunnittelun hanke toi näkyväksi kaupungin monipuolisen kestävän kehityksen eteen tehdyn työn kaupunkiympäristössä toteutettavan ympäristö- ja kaupunkitaiteen keinoin.

• Annettiin asukkaille mahdollisuus osallistua taideteosten tekemiseen, ideointiin ja kommentointiin sekä pohtia suhdettaan ympäristöön.
  • Palkattiin kesätaitelijoiksi LAB-ammattikorkeakoulun kuvataiteen opiskelijoita, jotka toteuttivat ympäristö- ja kaupunkitaiteen teoksia. Osassa töistä oli mukana vahva osallisuus ja yhdessä tekeminen esim. lasten ja nuorten kanssa.

• Haastettiin asukkaita tuomaan esiin kehittämiskohteita, joissa kaupunki voi parantaa ympäristön eteen tehtävää toimintaa.
  • Luotiin uudenlaisia toimintamalleja Lappeenrannan kaupungin toimialojen välille, sekä kaupungissa toimivien kolmannen sektorin ja kuvataiteen perusopetusta sekä taiteen ammatillista opetusta tarjoavien toimijoiden kesken.

• Lappeenrannan kaupunki
  • Kaakon taide