Ratkaisuja skaalaamalla kohti kestävämpää kaupunkikehitystä

Julkaisuajankohta 2.12.2022 15.26

Lähde mukaan ottamaan käyttöön kestävän kaupunkikehityksen hyviä ratkaisuja! Keväälle 2023 on valmisteilla työpajasarja, jonka sisältöihin pääset nyt vaikuttamaan.

Kestävä kaupunki –ohjelman tavoitteena on nostaa esiin hyviä kestävän kaupunkikehityksen ratkaisuja ja saada niitä skaalautumaan eli vakiintumaan syntysijoillaan, leviämään muihin olosuhteisiin tai synnyttämään laajempaa yhteiskunnallista muutosta. Tähän mennessä ohjelmassa on tunnistettu hyvien käytäntöjen kriteereitä ja skaalauksen eri tyyppejä sekä kehitetty skaalauksen toimintamalleja ja tuettu joidenkin ohjelman kokeiluissa kehitettyjen ratkaisujen skaalausta.

Ensi keväänä Kestävä kaupunki –ohjelma toteuttaa yhteistyössä kumppanin kanssa viisi skaalaustyöpajaa kunnille eri puolilla Suomea. Tavoitteena on, että työpajasta kunta tai muu alue saa konkreettisia ratkaisumalleja jonkin ajankohtaisen kestävyyshaasteen ratkomiseen sekä tukea prosessin viemiseen omassa organisaatiossa eteenpäin.

Kiinnostuitko skaalauksen mahdollisuuksista? Keräämme tietoa kunnille ajankohtaisista kestävyyshaasteista, joihin kaivataan ratkaisuja. Vastaa oheiseen kyselyyn loppiaiseen  mennessä, eli viimeistään 5.1. (vastausaikaa jatkettu), niin pääset vaikuttamaan työpajojen toteutukseen. Vinkkaa meille myös erityisen kiinnostavasta ratkaisusta, jonka käyttöönottoon haluaisitte tukea. Kyselyyn vastanneet saavat ensimmäisenä tiedon sopivista työpajoista ja aikataulusta. Työpajoissa voidaan halukkaista muodostaa jatkotyöstöpareja, jotka jatkavat aloitettua työtä toisiaan sparraten työpajasta eteenpäin.

Vastaa työpajojen taustakyselyyn (vastausaikaa jatkettu loppiaiseen saakka)

Skaalaustoimien vauhdittamiseksi ohjelmassa on käynnistymässä kolme uutta hanketta. Edellä mainittujen konkreettisten työpajojen lisäksi toteutetaan yhteistyössä Kuntaliiton kanssa selvitys vaikuttavimmista skaalaustoimista, eli parhaiten skaalausta tukevista prosesseista tai työkaluista. Demos Helsingin kanssa toteutetaan tammi-helmikuussa kolmen virtuaalisen oppimistapahtuman sarja (13.1., 26.1. ja 9.2.), jossa esitellään hyviä kaupunkikehityksen käytäntöjä myös kansainvälisesti. Tapahtumat ovat kaikille avoimia ja niihin julkaistaan tarkempi kutsu vielä joulukuun aikana.