Agenda 2030 –työkirjasta työkaluja ja toimintamalleja kestävän kehityksen johtamiseen kunnissa

Julkaisuajankohta 12.11.2020 16.45

Vipinää kestävään kehitykseen - Agenda 2030-työkirja kunnille on julkaistu. Osana Ympäristöministeriön koordinoimaa Kestävä kaupunki -ohjelmaa toteutettu opas tukee YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (Sustainable Development Goals) tulkintaa ja hyödyntämistä paikallistason poikkihallinnollisessa kestävän kehityksen työssä. Oppaan on toteuttanut Demos Helsinki.

Suomessa yli kaksi kolmasosaa Agenda 2030:n tavoitteista toteutetaan paikallistasolla. Kuntien tarjoamilla peruspalveluilla, kuten terveydenhuollolla, koulutuksella ja infrastruktuurilla on suuri vaikutus siihen, miten kestävän kehityksen tavoitteet etenevät. Työkirjaan on koottu työkaluja, toimintamalleja sekä inspiroivia esimerkkejä, joiden avulla kunnissa voidaan edistää kestävän kehityksen Agenda 2030 -ohjelman tavoitteiden saavuttamista.

Demos Helsingin SDG-työkirjatiimi näkee monia etuja YK-tason tavoitteiden tuomisessa paikallistasolle. Yksi tärkeimmistä on Agenda 2030:ssa omaksuttu kestävän kehityksen laaja määritelmä, joka kannustaa eri tavoitteiden välisten synergioiden etsimiseen.  Toinen on SDG-tavoitteiden tarjoutuminen toimijoiden yhteiseksi kieleksi ja sitä kautta monenlaisten yhteistyökuvioiden siivittäjiksi. “Monilla kunnilla on aito halu tuoda Agenda 2030 kunnan strategian keskiöön, mutta apua tarvitaan siihen, miten se käytännössä toteutetaan. Tähän tämä työkirja tarjoaa konkreettisia työkaluja,” toteaa Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Satu Lähteenoja.

Idea työkirjan laatimisesta syntyi Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan hankkeessa KESTO - Kestävän kehityksen johtaminen ja toimeenpano paikallistasolla. Vuoden mittainen toukokuussa 2020 päättynyt KESTO-hanke toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä 12 kunnan kanssa.

Lataa työkirja Vipinää kestävään kehitykseen - Agenda 2030 -työkirja kunnille

Lisätietoja työkirjasta: