Suosituksia elinvoimaisten ja kestävien keskustojen kehittämiseen

Julkaisuajankohta 21.12.2021 9.45

Miten ylläpitää keskustojen elinvoimaa ja kehittää kaupunkikeskustoja kestävästi poikkeusaikanakin? Elävät kaupunkikeskustat (EKK) ry tuotti verkostonsa avulla suosituksia keskustojen kestävän kehittämisen tueksi.

Pandemian aikaiset rajoitukset ja kaupan alan muutokset ovat haastaneet keskustojen ja kaupan toimintaedellytyksiä. Ympäristöministeriö tilasi Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry:ltä asiantuntijanäkemyksiä ja ehdotuksia keskustojen elinvoiman kehittämiseksi.

Hankkeessa kerätty tieto on koottu kymmeneksi yleissuositukseksi, joiden tuottamiseen on osallistunut laaja joukko asiantuntijoita EKK:n jäsenorganisaatioista ja verkostoista, kuten Kaupan liitto, Kiinteistöliitto sekä useiden kaupunkien keskustayhdistysten edustajat. Toimenpidesuosituksia ja esimerkkejä kerättiin kolmesta teemasta: elinkeinojen kehittäminen, ruokakauppa tulevaisuuden keskustoissa sekä keskustatapahtumien lisääminen.

Esimerkkikaupunkeina olivat Helsinki, Oulu, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Hyvinkää ja Pietarsaari, jotka ovat vuosittaisen elinvoimalaskennan perusteella pystyneet ylläpitämään keskustojensa elinvoimaa poikkeusaikanakin.

Tutustu suosituksiin EKK:n verkkosivuilla

Lisätietoja

Pokko Lemminkäinen, toiminnanjohtaja, Elävät kaupunkikeskustat ry. [email protected], p. 040 5553462