Reilun kiertotalouden käsikirja - Sosiaalisesti oikeudenmukaista kiertotaloutta kunnissa

Julkaisuajankohta 29.9.2020 13.34

Kuntien perustehtävät ohjaavat huolehtimaan kuntalaisten hyvinvoinnista ja mahdollistamaan asukkailleen mielekkään ja onnellisen elämän. Samalla monet kunnat ovat omaksuneet kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, joihin on osaltaan vastattu kiertotalouden ratkaisujen avulla. Kuntatalouden haasteet koettelevat kuntia ympäri Suomen ja siksi tarvitaan yhä vaikuttavampia keinoja vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin. On alettu etsiä toimenpiteitä, joilla sekä ympäristölle että ihmisille koituva hyöty olisi mahdollisimman suuri. Tähän pureutuu myös Reilu kiertotalous kunnissa -hanke ja sen Reilun kiertotalouden käsikirja.

Reilu kiertotalous on systeeminen kokonaisuus, johon siirtyminen edellyttää toimintatapojen ja ajatusmallien muutosta koko kuntayhteisössä kuntaorganisaatiota ja kuntalaisia myöten. Esimerkkejä onnistuneesta sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden yhdistämisestä on jo, mutta ajattelun vakiintumiseksi tarvitaan uudenlaista ymmärrystä reilun kiertotalouden mahdollisuuksista, kunnan eri toimijoiden yhteistyötä ja hyvien toimintatapojen levittämistä laajemmalle.

Tämä käsikirja on opas kaikille, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään kuntia ekologiset ja sosiaaliset hyödyt yhdistäen. Käsikirja toimii työn tukena kunnassa työskenteleville, kuntajohdolle, luottamushenkilöille sekä muille kuntakehittämisestä kiinnostuneille toimijoille. Se auttaa ymmärtämään, mitä sosiaalisesti kestävä kiertotalous tarkoittaa ja miten sitä voi kunnissa edistää. Käsikirjasta saat työkaluja toiminnan suunnitteluun ja uudelleen ohjaamiseen, apua toiminnan vaikutusten arviointiin sekä konkreettisia omaksuttavia esimerkkejä.

Käsikirjan on toteuttanut Motiva osana Kestävä kaupunki -ohjelmaa hankkeessa Reilun kiertotalous kunnissa vuonna 2020. Käsikirjan kommentointiin on osallistunut joukko kuntia, alueellisia ja valtiollisia toimijoita, yrityksiä ja järjestöjä.

Lataa Reilun kiertotalouden käsikirja

Lisätietoja [email protected] ja Motivan hankesivulta