Kestävä kaupunki -ohjelman kehittävä loppuarviointi on käynnistynyt

Julkaisuajankohta 4.5.2023 11.16

Kestävä kaupunki -ohjelman juuri käynnistynyt kehittävä loppuarviointi tuottaa tietoa ohjelman tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta sekä laatii ehdotuksia ohjelman tulosten vakiinnuttamiseen ja kumppanuustoimien suuntaamiseen.

Ympäristöministeriön koordinoimaa Kestävä kaupunki -ohjelmaa on toteutettu vuosina 2019–2023. Ohjelman tavoitteena on, että kaupunkikehitys on jatkossa ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävämpää, paremmin kestävyyden ulottuvuuksia yhteen nivovaa ja vahvemmin valtion ja kaupunkien kumppanuuteen pohjautuvaa.

Ohjelmaa on toteutettu kestävyyden eri ulottuvuuksia yhteen nivoen, kumppanuuslähtöisesti, kokeilukulttuuriperiaatteella ja uusia toimintatapoja hyödyntäen. Tämä on näkynyt laaja-alaisesti erilaisina kehittämistoimenpiteinä. Ohjelmassa on toteutettu noin 70 hanketta, joihin on osallistunut 90 kuntaa ja 70 muuta toimijaa. Ohjelma on lisäksi koonnut merkittävän verkoston Virtuaalikorttelin ja viestintäkanaviensa kautta. Hankkeiden tuloksia on koottu aiemmin erilaisina tuloskoosteina sekä osana vuonna 2021 toteutettua kehittävää väliarviointia.

Keväällä ja syksyllä 2023 toteutettavan Kestävä kaupunki -ohjelman kehittävän loppuarvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa ohjelman tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta huomioiden ympäristöllisten, sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten näkökulmat. Arvioinnin tuloksena syntyy myös kehittämisideoita ohjelman tulosten vakiinnuttamiseen sekä ehdotuksia ohjelmakauden jälkeisten valtion, kaupunkien ja kuntien kumppanuustoimien suuntaamiseksi.

Arviointi pohjautuu kirjallisiin aineistoihin, sähköisiin kyselyihin toteuttajille ja sidosryhmille, asiantuntijahaastatteluihin sekä osallistaviin työpajoihin. Arvioinnin toteuttaa Owal Group Oy huhti–marraskuussa 2023.

Arviointi on nyt käynnissä. Osallistu arviointiin vastaamalla kyselyyn tämän linkin kautta. Kyselyn vastausaikaa on jatkettu 14.6. saakka.

Lisätietoja:

Virve Hokkanen, ohjelmapäällikkö, ympäristöministeriö: p. 0295 250 034, [email protected]

Jeremias Kortelainen, toimitusjohtaja, Owal Group Oy: p. 040 758 5893, [email protected]