16 kuntaa valittu mukaan Kestävä kaupunki -ohjelman osallisuussparraukseen

Julkaisuajankohta 17.2.2020 11.37

Kestävä kaupunki -ohjelma kutsui tammikuussa kuntia hakemaan mukaan sparraukseen, jossa kunta saa asiantuntijan avukseen ratkaisemaan paikallisia kuntalaisten osallisuuden haasteita. Mukaan pääsi 16 kuntaa, jotka saavat kevään aikana sparrausta eri ihmisryhmien osallisuuden edistämiseen sekä osallistumis- ja yhteistyökäytäntöjen kehittämiseen muun muassa maankäytön ja palvelujen suunnittelun ja ilmasto-ohjelmien yhteydessä.

Hakijoita oli 32 yhteensä 30 eri kunnasta.

Valitut kunnat ja sparrauksen teemat:

• Hollola (osallistuva budjetointi, joukkorahoitus)
  • Kauhajoki (esteettömät eri-ikäisten palvelut)
  • Uusikaupunki (maahanmuuttajat, väestösuhteet)
  • Vantaa (osallistuva budjetointi, myönteinen erityiskohtelu)
  • Hyvinkää (keskustan viherrakentaminen)
  • Iisalmi (seudullinen ilmasto-ohjelma)
  • Enontekiö (ilmasto-ohjelma, matkailualueen suunnittelu)
  • Lempäälä (uuden alueen suunnittelu)
  • Kaarina (aluetyön uudistaminen)
  • Tampere (yhteistyö 3. ja 4. sektorin kanssa)
  • Oulu (ilmastonmuutos opetuksessa, nuoret)
  • Parainen (osallistuva budjetointi, piiloon jäävien tunnistaminen)
  • Helsinki (ikääntyneet, Naapuruuspiiri-mallin kehittäminen)
  • Kirkkonummi (yhteiskampuksen kehittäminen)
  • Koski Tl (ikääntyneet, liikkuminen ja hyvinvointi)
  • Lahti (ympäristöpääkaupunkivuosi)

Mukaan valittiin kuntia, joilla on selvä tarve ja käyttökohde sparraukselle, eri tyyppisiä osallisuuden sparraustarpeita ja joiden sparrauksessa saadaan hyödynnettyä Saa kuulua! -opasta mahdollisimman monipuolisesti. Lisäksi varmistettiin, että valitussa kuntajoukossa on asukasluvultaan ja väestöntiheydeltään erilaisia ja eri puolilla Suomea sijaitsevia kuntia.

Sparraajina toimivat osallisuuden erityisasiantuntijat Anna-Maria Isola (THL), Antti Leskinen (Dirskurssi Oy), Pasi Mäenpää (Helsingin yliopisto) ja Katja Syvärinen (Kaskas Media Oy).

Mukana oli useita hakemuksia, joissa sparrausta toivottiin esimerkiksi osallistuvan budjetoinnin kehittämiseen tai osallistumisen järjestämiseen kunnan keskustan kehittämisessä. Kestävä kaupunki -ohjelman tiimi on miettimässä, miten ohjelma voisi tukea kuntia näissä aihepiireissä yleisemminkin.

Sparrauksen oppeja ja kokemuksia tullaan esittelemään kahdessa avoimessa tilaisuudessa: 7.5. erilaisten kuntaverkostojen yhteistapaamisessa ja 2.6. Kuntademokratiaverkoston tapaamisessa. Sparrauksen pohjalta julkaistaan myös kokoelma tapaustarinoita osallisuuden edistämisestä, jatkoksi maaliskuussa Kestävä kaupunki -ohjelman vuosiseminaarissa julkaistavalle oppaalle “Saa kuulua! Oivalluksia osallisuuden edistämiseen kunnissa ja kaupungeissa”. Lisätietoa tilaisuuksista tulee kevään aikana Kestävä kaupunki -ohjelman nettisivuilla ja Twitterissä #kestäväkaupunki. Keskustelu jatkuu myös Virtuaalikorttelissa.