• Koldioxidsnåla städer
  • Socialt hållbara städer
  • försöksprojekt för hållbar stadsutveckling

Mobilspelet Ketun kierrätys (Rävens återvinning) i miljöfostran

I Kuopio utvecklades mobilspelet Ketun kierrätys (Rävens återvinning) som ett verktyg för skolornas miljöfostran med inriktning på hållbar konsumtion och sortering. Spelet väcker funderingar kring de egna konsumtionsvalen samt ger mångsidig information om lösningar inom hållbar konsumtion.

Resultat

• Spelet Ketun kierrätys (Rävens återvinning) som skapats inom projektet kan laddas ned från appbutiker.
  • Det lönar sig att testa spelet tillsammans med eleverna. De elever som deltog i testrundorna såg hur spelet utvecklades utifrån deras idéer och respons, vilket motiverade dem att ge gensvar.
  • För undervisningen är det viktigt att spelet har olika nivåer och svårighetsgrader, så att det passar för olika åldersgrupper och kompetensnivåer.

Effekter

• Det är möjligt att ta spelet i bruk inom miljöfostran över hela landet, så länge som regionala skillnader inom avfallshantering beaktas.

I samabete med

• Kuopio stad