• Socialt hållbara städer
  • Friska städer
  • försöksprojekt för trivsam och hälsosam grön miljö

Gemensam konstträdgård i parken Lähde

En hälsopark är en grönskande miljö där konst och natur förenas i en hälsofrämjande helhet som aktiverar invånarna. Man kommer fram till gemensamma strategiska avsikter mellan de kommunala aktörerna samt föreningar och företag, vilka leder till samarbete och konkret evenemangsproduktion i parkerna.

Resultat

• Lokala föreningar producerar gemensamma och tillgängliga konstevenemang till Ijos hälsoparker.
  • Professionella konstnärer deltar i förverkligandet av konstbaserad verksamhet i parkerna.
  • Mellan kommunens sektorer finns ett nära samarbete inom verksamhet för välbefinnande.

Effekter

• Invånarna har naturnära aktiviteter tillgängliga som förenar konst och motion.
  • Kommuninvånarnas välbefinnande ökar genom att delta i gemensamma aktiviteter i parken.
  • En modell för konstbaserad hälsoproduktion för kommuner.

I samarbete med

• Ijo kommun