• Socialt hållbara städer
  • Friska städer
  • försöksprojekt för social hållbarhet

Generalplan och medborgarbudget för en park i centrum av Nickby i Sibbo

Användningen av metoden med en medborgarbudget är ett initiativ av Sibbo kommunfullmäktige från 2014. Syftet med projektet var att involvera kommuninvånarna i parkens planeringsprocess, så att de kan delta och påverka valen. En viktig utgångspunkt var att parken skulle utformas som en attraktiv och trygg mötesplats för olika åldrar. Parkens slutliga generalplan har utformats utifrån vad invånarna själva har beslutat genom röstning.

Resultat

• Värdefull erfarenhet av hur kommuninvånarna kan engageras (vad fungerar och vad som inte fungerar).  Brainstorming-turnén var ett utmärkt sätt att nå ut till Sibboborna och få respons på projektet. Att ladda ned appen CHAOS Crowd till den egna telefonen skapade däremot mycket misstro i alla åldrar.
  • Under den första brainstorming-turnén samlades cirka 400 idéer in för aktiviteter i parken. Som ett slutresultat framröstades fyra planer till parkens olika delar inom ramarna för budgeten.

Effekter

• Försöket ökade kommuninvånarnas förståelse för planering av boendemiljön och hur kommunens pengar används.
  • Nya rutiner infördes inom kommunen. Det gemensamma arbetet kommer att fortsätta i praktiken.
  • Medborgarbudgeten (OSBU) kan även användas inom andra projekt i kommunen. Härnäst kommer OSBU-metoden att användas i byggnadsfasen av parken i Nickby.

I samarbete med

• Sibbo kommun